Mode is uit de mode vandaag, het interieur daarentegen was nog nooit zo fashionable. Is corona de enige schuldige, of is er meer aan de hand? Een analyse.

Nieuwe jurken, topjes, schoenen, handtassen, … Tot voor kort doken op de catwalk en in modebladen elke maand wel weer nieuwe stukken op die je moest hebben om helemaal mee te zijn met de laatste trends. Je kon er nooit genoeg van in huis hebben.

Vandaag is die trend aan het keren. Koning Fashion tuimelt in sneltempo van zijn troon. Dat het coronavirus daar voor iets tussen zit, lijdt weinig twijfel. Als je cavia’s je enige collega’s zijn, dan zit je niet per se je mooiste outfit aan te trekken om te werken. En je opdirken voor grote evenementen, hoeft al evenmin.

 

Wegwerpmode

Maar een virus kan alleen doen vallen wat al wankel stond. De laatste jaren was het glamoureuze aura dat rond de modewereld hing al veel van zijn glans verloren. Zo bezorgde de ‘wegwerpmode’ van budgetketens de sector een kwalijke reputatie in een maatschappij die steeds meer wakker ligt van het milieu en oneerlijke lonen.

De lage prijskaartjes zijn bovendien een tweesnijdend zwaard. Aan de ene kant maken ze kleding kopen aantrekkelijk, aan de andere devalueert ze mode ook: hoe kan iets wat zo weinig kost enige waarde hebben?

 

Zelfexpressie

Ook de populariteit van sociale media veroorzaakte een grondverschuiving in de modewereld. Influencers op Instagram delen nu even goed de lakens uit als de modeshows tijdens Fashion Weeks in Parijs.

Je identificeren met dure merken behoort bovendien definitief tot de verleden tijd. Waar het vandaag om gaat, is je persoonlijkheid uitdrukken door op een unieke manier stukken te combineren, of die nu high fashion zijn of tweedehands. Honderden euro’s uitgeven voor een duur merkstuk loont dus niet meer.

 

IJzersterke merken

In de interieurwereld gelden andere regels. Een zitbank of kast wissel je niet elk seizoen in. ‘Fast design’ is dus niet zo’n nijpend probleem als fast fashion – ook al wisselen we vandaag al eens sneller van accessoire.

En kwaliteitsvolle interieurmerken blijven hun ijzersterke reputatie behouden. Wie een knappe Italiaanse designtafel in huis heeft of een originele designklassieker, zal nog altijd veel lof oogsten bij vrienden en familie.

 

Je bent zoals je woont

Dat brengt ons meteen bij de reden waarom het interieur vandaag zo hot is. Je steekt er veel tijd en geld in, maar je krijgt er veel waardering voor terug. Met je mooie merkmeubelen kan je wél nog uitpakken.

Het interieur is ook het ideale middel om uit te drukken wie je bent – nog meer dan kleren, schoenen of juwelen. Door originele stukken te spotten en op een unieke manier te combineren, geef je blijk van smaak en karakter. Je bent zoals je woont.

Het coronavirus heeft die belangrijke positie van het interieur alleen maar versterkt. Plots zitten we vaker thuis, waar we ook onze bubbel ontvangen, wat het belang van dat veilige thuisnest nog vergroot. We hebben ook meer tijd om onze cocon bij te schaven. Hier ontbreekt nog een staande lamp, daar een leuke fauteuil om de zithoek helemaal af te maken. De status van interieur als bron van geluk zit op die manier steviger dan ooit in het zadel.